The opposite of play is not work. The opposite of play is depression. (Stuart Brown)
Detta är en omarbetad text som
beskriver en leksituation. Namnen på barnen är givetvis fingerade.
Hedda kom gråtandes springande till
mig och sökte tröst: ”Erik och dom andra är dumma”. De hade kastat pinnar på
henne och hon var förtvivlad.
Hedda berättade att de hade lekt ”Tjuv och polis”. Erik och två andra
barn hade varit poliser som skulle fånga Hedda och sätta henne i fängelse.
Som vanligt ville jag förstå hela förloppet och jag hade som princip att alla
som deltagit i leken skulle få komma till tals.
Erik var ofta inblandad i
konflikter. Han hade svårigheter med att leka med andra barn. Han ville alltid
vara den som bestämde. Organiserade lekar och sport med regler var ytterst
problematiska för Erik, som konsekvent ändrade på reglerna för att inte
förlora. Han kunde helt enkelt inte förlora. Att han valde att vara
polis var hans sätt att representera ordningsmakten.
När jag frågade vad som hade hänt sa Erik: ”Vi bara lekte”. Jag påpekade
att det inte blir en bra lek om någon blir ledsen. Jag anade ett leende hos
Erik. Han verkade vara nöjd med vad han hade åstadkommit. Erik visade ibland
tendenser som gjorde honom svår att tycka om bland pedagogerna. Jag kan se att
det tyvärr saknades kunskap och förståelse för hans beteende. Margareta Öhman
skriver i Det viktigaste är att få leka! om hur otrygga barn sänker
andra barn för att höja sig själva, för att må bättre.
Möjligen började det som en lek, men blev till ett maktspel, det vill
säga inte lek. Erik hade sociala problem och tålde inte kritik. Han
blev lätt aggressiv och destruktiv. Däremot var han begåvad i skolämnena och
duktig på att teckna. Så länge han hade kontroll var han som regel nöjd.
När jag vände mig till barnen som Erik lekt med bröt han in och sade:
”Alltså, vi bara lekte!”. Han var uppenbart irriterad, och det krävdes
försiktighet för att inte gå i klinch med honom. Han hade knutna nävar och
började bli röd i ansiktet. Kroppsspråket var talande. De två andra barnen var
”svagare” och stod under Eriks kontroll. De var hans alibin. De var i och för
sig frivilligt deltagande, men de hade inte riktigt kapacitet att se vad Erik
styrde dem att göra, de rycktes bara med. De hade kanske en annan uppfattning
om leken, eller kanske hade de rentav en egen lek inom Eriks "lek". De andra barnen bekräftade: ”Vi bara
lekte”. Jag var tvungen att ställa mer
direkta och ledande frågor. De erkände att de hade kastat pinnarna. Erik slog
sig för pannan. Han bytte taktik och skyllde på de andra barnen. Erik nekade
till att han hade kastat pinnen på Hedda. Men de andra barnen gillade inte att
bli anklagade och skyllde i sin tur på Erik. Min ambition var att klargöra vad
som var okej och inte okej i lek.
Det var en tjuv- och polislek, en klassisk jagalek, men kanske inte så
mycket en rollek. Så jag ställde mig frågande hur pass mycket Erik lekte polis
egentligen? Hans lek var oerhört skör eftersom han inte klarade av
förhandlingen. Jag uppfattade Erik som om han bar på en stor otrygghet inom
sig. Jag kan tolka det som att han projicerade sitt inre kaos på en vild lek. ”Den
karnevaliska leken … försöker inte skapa harmoni eller enighet ” (Maria Øksnes Lekens
flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom). Leken hade
inte kommunicerat, utan rasat vilt.
Var det egentligen ett medvetet bus, eller en ond lek? Var han verkligen
polis, eller var det en täckmantel? Frågan är om han faktiskt kände sig så pass
trygg i sig själv att känna att det var en lek? Trygghet är något som krävs för
att något ska kunna utvecklas till lek. Kanske hans agerande inte ens var frivilligt,
utan en tvångshandling. Hur kan jag egentligen veta att någon leker, när jag
ser kommunikationssvårigheter med andra barn i leken?
Vi får dock inte se Hedda bara som ett offer. Faktum är att hon hade
inlett leken med det klassiska: ”Du kan inte ta mig!”. Det är en typisk
leksignal som kan vara svår att motstå. Hedda visste att hon var snabbare och
uthålligare än Erik och hans lilla gäng, men Erik kunde bara inte
misslyckas med att fånga tjuvar. Han tog till det han kunde: han kastade sin
pinne på henne. Som en förlängning av sin egen kropp kunde han på så vis nå
Hedda. Hedda kunde inte avsluta leken hon inlett, därför att hon inte ville
bli fast och Erik kunde inte ge sig. Hon hade gett sig in i en maktkamp. Därför
blev det ett orosmoment när Erik aldrig fångade Hedda. De lekte egentligen inte
samma lek.
Hade Erik varit trygg och kunnat vara mer fantasifull, hade han kanske
funnit en annan lösning. Kan vi förstå lek på det sätt som Birgitta Qvarsell
menar? Det vill säga att lek är ”att utöva en kompetens”? Det är ett gestaltande
med estetiskt värde. Låt oss föreställa oss att poliserna tog en rast på
polishuset. Dit skulle Hedda kunna komma och meddela att hon inte ville bli
jagad mer. Det verkar ligga i lekens natur, att den är lätt att starta men svår
att avsluta, eftersom det inte finns en klar målbild. Dessutom går det inte att
förhandla sig ur leken när det inte finns en etablerad metakonversation. Hedda
hade med lust startat en lek. Men vad hände när lusten tog slut? Erik hade
svarat på leksignalen med ”stoppa tjuven”. Hedda kom snart på att hon inte
ville vara en tjuv, men då var jakten redan i full gång.
Så jag frågar mig: När var det lek? Erik
ville använda lek som alibi, för att blidka mig som vuxen. Men som jag tolkar
det upphörde leken i den stunden det inte längre var lustfyllt. Lek kan vara
föränderligt. Att förutse när
förvandlingen sker eller till och med upphör, är en (pedagogisk) utmaning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar