Kunskapen bör göras användbar, det vill säga den måste vara
relevant. Därför måste kunskapen förankras i barnet. Kunskap kan göras
begriplig och attraktiv om det finns en begriplig tanke bakom varför man bör
lära in viss kunskap. Att göra kunskap attraktivt är viktigt, då det handlar om
att motivera barn till lärande. Vi vill att eleverna lyckas, och vi vill att de
lyckas väl med sin utbildning. Om vi kan göra någon kunskap attraktiv för varje
barn så tror jag vi kan skapa portar och ingångar till lärande som vi upplever
vara tråkig. Lärande som handlar om sådant som vi måste nöta, öva och slita med
för att få det att fastna.
Varje barn bör få känna att deras kunskap är av betydelse
och att det kan ha reell inverkan på deras liv. De måste få känna att kunskap
betyder något. De bör få känna att de har möjligheter att gå vidare till högre
studier utan att vara begränsad av sin kulturella bakgrund. Även om alla i
princip har samma möjligheter att utbilda sig på akademisk nivå, så är vi mer
påverkade av vår bakgrund än vad vi kanske tror. Föreställningar och
traditioner skapar förväntningar på oss.
En stor utmaning är att lära barn kritiskt tänkande, det
vill säga att ge dem förståelsen kring att relationen mellan makt och kunskap
kan missbrukas. Den som har makt kan göra anspråk på olika sanningar. Det
innebär att de som har makt att definiera viss kunskap som den rätta kunskapen
kan styra och manipulera den som inte är kritisk. Med makt kommer ansvar.
Gudrun Schyman har sagt att feminism inte är en åsiktsfråga,
utan en kunskapsfråga. Det är sant, men
det förutsätter också att man har kunskapen. Utan kunskap blir det en åsiktsfråga.
Vi vill alltså att våra barn lyckas och får kunskap som ger dem makt. Vi vill
inte att de blir outbildade personer med åsikter om sådant som egentligen är
kunskapsfrågor. Den som har kunskap har makten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar