Jag lovade igår att ge tips på några böcker som rör normer. Här nedan följer några exempel - framförallt med utgångspunkten genus. Jag har här valt att tipsa om svenska böcker, som direkt har att göra med skola, förskola, barn och unga. Självklart finns det mängder av andra både bra, och relevanta böcker att tipsa om.
Mitt första tips är boken Skola i normer (2008). Den är inte bara
intressant för dem som arbetar i skolan, utan för alla som vill reflektera över
normer och normalitet i arbetet med barn och unga. Trots att jag anser mig vara
en ganska öppen person, så gjorde jag tankevurpor redan under
inledningskapitlet I boken resoneras
exempelvis kring normer kopplat till makt.
Hur möjliggörs föreställningar om det självklara och normala? [...] När något skiljs ut som normalt och självklart på något annats bekostnad är det en makthandling. Vissa ges positioner av makt, medan andra berövas möjligheter över sig själva och andra (s. 31)
Bokens redaktörer, Lena Martinsson och Eva Reimers, är
professorer i genusvetenskap respektive i pedagogiskt arbete.
Bild lånad från gleerups.se |
Bild lånad från liber.se |
Bild lånad från liber.se |
Klara Dolk har nyligen kommit med en bok som heter Bångstyriga barn (2013). Den bygger på Dolks avhandling där hon
studerar maktrelationer mellan vuxna och barn i förskolan.
Jag har inte hunnit läsa den, men är mycket nyfiken på den. Här kan du läsa mer om den.Hur skulle ett jämställdhetsarbete kunna se ut som inte enbart utmanar normer om "kön" utan också normer om "barn" och "vuxna"? (Baksidetext)
Bild lånad från ordfrontforlag.se |
Några andra tips
Likabehandling i förskola och skola (2012) - Kajsa
Svaleryd och Moa Hjertson
Rosa - den farliga färgen (2011) -Fanny Ambjörnsson
Kom igen gubbar!: Om pojkfotboll och
maskuliniteter (2003) - Jesper Fundberg
Kan Batman vara rosa?: Förhandlingar om pojkighet och
normalitet på en förskola (2010) - Anette Hellman
Hej Mia och Mikael!
SvaraRaderaVill tipsa er om en ny normkritisk handledning för pedagoger. Hoppas ok!?
Författare är Magdalena Hulth och Hedda Schönbäck som varit medförfattare till En rosa pedagogik.
Boken heter Hur gör prinsessor och är en handledning till hur man kan arbeta med Prinsess- och prinsböckerna skrivna av Per Gustavsson.
Läs mer och smakprov:
http://www.nok.se/Laromedel/F-9/Forskola/Forskola/Hur-gor-prinsessor/
Allt gott!
Maria Wedar
Redaktör