Den 7:e maj, under SETT, var jag åhörare vid en föreläsning
med Erika Kyrk Seger : "Och vad hände sen?". Föreläsningen
handlade om de processer och det lärande som pågått på hennes arbetsplats sedan
de börjat använda sig av lärplattor och andra digitala verktyg.
Erika Kyrk Seger är förskollärare, pedagogista, inspiratör
och föreläsare. Under den period som Erika har arbetat med lärplattor har hon
och hennes kollegor kommit en bit på vägen i sin pedagogiska process, och de
digitala verktygens "varför?" och "hur?". Dessa tankar
delade hon med sig av under föreläsningen.
Bild: Erika Kyrk Seger |
Ett centralt budskap i Erikas föreläsning var just tankarna kring
processer och reflektion, exempelvis hur viktigt det är att låta processer ta
tid för att verksamheten ska utvecklas på bästa sätt. Erika förmedlar inte
metoder kring användning av digitala verktyg. Hon förmedlar en lärandesyn där
barns intressen och delaktighet står i centrum. Erikas lärandesyn är inte
cementerad i gamla föreställningar om vad förskolans verksamhet bör bestå av,
utan hon har en syn på barn som aktiva deltagare i formandet av sitt eget
lärande. Lärplattor och projektorer är en naturlig del av lärmiljön, och
möjliggör att det går att lägga till nya dimensioner till barnens lek och
lärande.
Som åhörare vid föreläsningar relaterar man förstås det man
hör till sin egen vardag, och till sina egna erfarenheter. Erikas föreläsning
var mycket verksamhetsnära och visade på goda exempel. Erika själv hade ett
mycket fint tilltal till oss som åhörare - som förstärktes av att alla i
publiken hörde Erika i hörlurar (ett så kallat "tyst möte"). Det var
en väldigt nära föreläsning ur flera aspekter. Som åhörare kände man att
de exempel Erika delade skulle kunna varit fullt genomförbara även på den egna
arbetsplatsen.
Erikas erfarenheter utgår från arbetet med de äldsta barnen
på förskolan, fyra- och femåringar. Mina reflektioner kretsar kring hur de
digitala verktygen kan användas med de barn jag för närvarande arbetar med,
ett- och tvååringar. Jag tänker att barnsynen och lärandesynen är densamma, men
att utförandet kan skilja sig åt beroende på vilken åldersgrupp man arbetar med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar