– Den stolliga grabben blir nog klokare en vacker dag!Men tro mig – Hodja blev fortfarande inte klokare"
Citatet är hämtat ur "Hodjas flygande matta" av Ole
Lund Kirkegaard. Hodja vill se sig om i världen men alla han möter tycker att
han är tokig. Han är en pojke med en idé, och lust att göra något annat än att
gå i skolan eller att reta tanterna nere vid brunnen som de andra barnen gör.
Han bryter mot de förväntningar som finns förborgade i vuxennormen, vilka
dikterar villkoren för barnen.
När jag iakttar eller samtalar med ett barn har jag
möjlighet att ta del av barnens värld direkt. Hur jag sedan förstår och tolkar
deras perspektiv kommer alltid vara färgat av mina egna erfarenheter som vuxen.
Ifall jag kallar ett barn för "stolle" så säger det mer om mig än om
barnet.
När vi vill förstå ett barn är lätt att läsa in symbolik som
inte finns. Det kan även vara tvärtom: barn som inte har ett språk som är lika
utvecklat som en vuxens gör omvägar eller konstruerar nya ord och begrepp efter
förmåga och behov. Deras kreativitet kan stundom vara rena tillfälligheter och
byggda efter eget huvud, beroende på hur de uppfattar att språket konstrueras.
Möjligen chansar de. De blir ju som regel ändå förstådda.
Jag menar att vi bör anamma ett sympatiskt barnperspektiv.
Det innebär att vi inte bara försöker förstå och utgå från barnens egna
utsagor, utan att vi även är aktsamma på våra egna tolkningar. Finns det en underliggande
vuxenagenda i det vi formulerar vara ett barnperspektiv? I så fall – kan vi
vara ärliga mot oss själva och förklara varför?
Varför säger alla vuxna att Hodja kommer att bli klokare med
tiden?
Det sympatiska barnperspektivet syftar till att hitta
barnets egen horisont. När jag gör en analys, är den just min analys. Aldrig
barnets. Det handlar om hur våra behov av förståelse kan variera. I synnerhet varierar
den mellan olika individer. Men jag upplever att vuxna i allmänhet har en
tendens att vilja förstå sin omvärld. De vill veta. Barn är ofta mycket nyfikna
och har också behov av att veta. Men de behöver inte alltid förstå. De formar
sig ibland den förståelse de tror sig behöva. Den kan verka både fantasifullt
och ologisk. Men förståelsen är nödvändigtvis inte mindre sann för barnet. Se
bara hur världen även uppfattas olika av vuxna.
I det jag kallar barndom tar testandet stor plats. Det
handlar om att undersöka världen genom
att chansa och pröva sig fram. "Vad fungerar och vad händer om jag säger
och gör så här?" Det är vid gränserna världens beskaffenhet blir tydlig,
den form som uppenbarar sig där ger förståelsen vi behöver för att klara oss i
världen.
Det sympatiska barnperspektivet är ett förhållningssätt som
handlar om empati, att själv försöka sätta sig i barnets position innan man gör
sin analys. Det är att utgå i från barnet som subjekt. Det syftar inte till att
"tala om barnets bästa", ej heller försköna – eller för den delen,
demonisera – barnet.
Detta är viktigt för mig därför att jag upplever att det
alltför ofta talas om barn, utifrån förståelsen av dem som mindre värda än
vuxna. Detta görs säkerligen inte med avsikt, men det blir en förståelse som utgår
ifrån att barns åsikter och idéer inte kan bära sig själva. Vuxennormen har
företräde och barnens utsagor måste således omtolkas så att de kan underordnas
de vuxnas agenda. Det innebär att barn inte blir tagna på det allvar de
förtjänar. Jag anser att vi bör lyssna utan att värdera.
Det är en sak att anpassa sig och försöka förhålla sig till
barnens egen kultur på deras villkor. Det är något helt annat att förminska dem
med bebisprat eller skratta åt deras lustiga ord eller uttal. Visst är det många
gånger rart, det medger jag. Men hur vi talar om barn bidrar till en
bild av barn som sedan påverkar hur vi agerar gentemot barn.
Barn har upplevt stora och små känslor, glädje och sorg. Men
det kan vara svårt för oss vuxna att se hur barn upplever vissa saker. När
vuxna bagatelliserar barns känslor är man inte särskilt sympatisk med barnets
perspektiv. Däremot kan man som vuxen behöva stödja barnet, nyansera
upplevelsen och erbjuda flera perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar