Jag följde med min yngsta på hens förskola idag. Jag gästade gruppen från morgonsamling till mellanmål.
Idag var det skogsutflykt med ryggsäck, macka, banan och
dryck. Väl framme i en solbelyst glänta blev det lite naturkunskap, skogsvett och
lek. Jag och pedagogerna pratade om hur lätt man kan smyga in lite matematik: "Den
pinnen är så stor" eller ''hämta lika många kottar som här är
stenar".
Det är en härlig grupp barn och jag har fullt förtroende för
pedagogerna. Men när vi började samtala om storleken på gruppen, blev det ändå
påtagligt – den är lite väl stor. Gruppens storlek har betydelse. Det är
knappast någon överraskning: det blir lätt trångt i hallen, det blir fler barn
att ha ansvar för och tiden pedagogerna kan uppmärksamma varje individ är
begränsad. Det är värt att fästa extra uppmärksamhet på en studie som bland
annat tagit fasta på vad gruppstorleken innebär i förhållande till antalet relationer (läs här):
Den visar att en grupp med 9 barn ger 36 relationer, med 18 barnblir det 152 relationer. Och i en grupp med 40 barn blir det780 relationer att förhålla sig till
Det är därför föga förvånande om barnen är fullständigt
utmattade efter en dag på förskolan. Det är inte bara leken, aktiviteterna och
solen som tar på krafterna. Hur mycket egen tid har barn på förskolan idag? Att
ständig vara omgiven av andra personer både tar och ger energi. Relationer både
ger och tar lust. Oönskade och besvärliga relationer tär på krafterna.
Jag såg att pedagogerna tvingades vara lite "korta"
mot barnen. Det gällde speciellt i samlingssituationerna. Delvis var det
viktigt för ordningens skull, men också för att tiden skulle räcka till för alla
att få en chans att svara på frågor. Bara
korta svar hanns med. Med fler pedagoger hade gruppen i stället kunnat delas i
mindre delar.
En del barn har inte lika mycket tålamod som resten av
gruppens. Några pratar bara på, eftersom de bubblar av funderingar och någon är
på väg någon annanstans. Det är verkligen inte konstig - de är barn. Men jag tror
ändå att det inte bara skulle finnas tid att utveckla barnens idéer och
frågeställningar i en mindre grupp, man skulle också kunna ha mer tålamod med
de barn som har lite extra spring i benen och pratar lite för högt eller de
barn som knuffas (oftast för att de inte hänger med eller förstår.)
Det var inte bara en iakttagelse för dagen, utan något jag
funderat på ett tag. Jag tror att det finns barn i stora grupper som inte
hänger med. En större grupp, menar kanske någon, ger varje barn större chans
att finna en vän. Det är visserligen på sätt och vis sant, men det är ingen
garanti. Vissa barn finner sig bättre tillrätta i mindre sammanhang. Ibland
tänker jag att vissa barn har inte nått samma språkliga nivå som gruppen
överlag. Blir det då mycket prat och instruktioner i flera led så blir det
extra besvärligt för det barnet i en större grupp. Hur blir dessa barns relationer
med andra barn? Stökiga?
Det gäller inte bara att minska storleken på barngrupperna.
Resurserna bör även räcka till att ge pedagogerna tid till planering och
reflektion. Vidare är jag övertygad om att något som bidrar till ökat
engagemang och bättre förståelse är att fortlöpande utbilda personalen på
förskolorna. Det blir en fråga om kvalitet och rentav demokrati. Det blir att
synas och höras på sina egna villkor.
Vad blir det av de barn som inte klara att "sköta
sig" i den stora gruppen? Har jag möjligen romantiserat idén om mindre
barngrupper? Som jag ser det handlar det om att sätta gränser men att inte
begränsa. Något som jag tror blir betydligt lättare i en mindre grupp.
Jag var inte med för att observera barnen eller
personalen, men det var såklart svårt att inte reflektera över hur det ser ut.
Det är en bra förskola och en härlig barngrupp och jag har förtroende för
pedagogerna, men barngruppen är lite för stor. Det blir trångt, rörigt och
emellanåt stökigt. Det är ingen fara egentligen, men låt det gå ett steg till. Det
finns andra ställen där det är katastrof och där föräldrarnas oro inte tas på
allvar. Då tar de sina barn från
verksamheten. Därför att olyckan väntar runt hörnet.
De finns barn som jag ser knuffa sig fram, troligen för att
de inte hänger med. Kanske är det en fråga om språklig utveckling. Men vem
hinner fånga upp dem? Vem hinner planera för att hitta lösningar? Det jag såg i
dag, har jag sett tidigare. Vissa barn hamnar gång på gång i konflikt. Ibland till synens triviala
händelser. Barn som kan vara "svåra att gilla" för andra barn, därför
att deras beteende stör och bråkar. Visst har föräldrarna ett ansvar, men de
ansvarar inte för hur stor barngruppen är. De ansvarar inte för pedagogernas
kompetens. Föräldrar har inte byggt lokalen de vistas i.
Att lära sig de sociala koder som finns i verksamheten kan
barn bara lära sig i verksamheten. För det är i samspelet koderna prövas och
skapas. Men för att det ska vara möjligt med en positiv utveckling krävs det
tillit. Något som försvåras om man inte blir sedd och förstådd.
Så hur får vi ihop denna ekvation? Hur många barn går det på
varje pedagog? Var tycker ni är en rimlig storlek på barngrupp? Det går förstås
inte bara att slänga ut siffror, det handlar ju om relationer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar