Veckan som gått har för min del erbjudit rika tillfällen
till reflektion kring förskolans uppdrag. I onsdags deltog jag vid SETTmässan (Se
här). I torsdags deltog jag i Skolverkets
utbildning Värdegrund och likabehandling, vilken ges på flera lärosäten i landet.
De båda dagarana hade verkligen helt olika innehåll. Samtidigt
finns det många beröringspunkter. Och att se på uppdraget från olika
perspektiv, är mycket viktigt.
Vitsen med att gå utbildningar, besöka mässor, höra
föreläsningar, delta i seminarier och så vidare är ju att det ska komma
verksamheten, och specifikt barnen, till gagn. Jag funderar därför på hur mina
nyvunna kunskap ska kunna komma till uttryck framöver.
Vid både mässa och utbildning deltog kollegor från min
arbetsplats, liksom min chef. Att vara fler personer som deltar ger större
möjligheter till fördjupad reflektion. Gemensam reflektion gör att man tvingas
formulera sina tankar på ett kärnfullt sätt. Tillsammans kan man nå längre i
reflektionen tänker jag, då en persons tankar ger associationer hos en annan.
Bild lånad från moomin.com |
Något annat som hjälper mig att sortera intrycken är att
skriva: anteckna, blogga, twittra och så vidare. Det är en möjlighet för mig
att skilja ut det som känns viktigt. Intryck som ger ny kunskap och insikter, eller sådana som bekräftar det jag redan vet.
Viktigast är förstås att hela tiden ha ett barnperspektiv
vid bearbetningen av intrycken. Var måste vi tänka nytt för att förskolans
utveckling ska ske på bästa sätt? Och hur ska det komma barnen till godo? Och
vad är det vi gör bra och således ska fortsätta att göra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar