Jag har länge fascinerats av det som kallas "materialitet".
Troligen gör jag det därför att jag är en "bildmänniska". Vilket
bland annat innebär att jag
ofta tänker i bilder.
I bilderböcker kan
man med fördel betrakta textens materialitet.
Text är symboler vars information måste avkodas. Det är
nästan magiskt hur dessa krumelurer till tecken blir till bilder i läsarens
inre.
En text kan aldrig göra sig fri från sin storlek, sitt omfång,
sin färg och sin stil eller sitt typsnitt. Texten är en bild och den består således
även den av konkreta element. Texten i sig har alltid ett uttryck, även om vi
inte alltid tänker på det.
Att tala om textens materialitet har kommit att uppmärksammas
i det som kallas konkret poesi - ord, text och bokstäver behandlades som
byggstenar i ett visuellt verk. Ordens betydelse och innehåll förloras. För den
som är läskunnig är det svårt att göra sig fri från att man vill göra text
begriplig. Konkret poesi kan inte jämföras med nonsenstraditionen som ändå har
någon form av läsbarhet. I den konkreta poesin är texten inte meningsbärare
eller ens läsbar.
Den konkreta poesin har tagit inspiration från bilderboken.
Jämför till exempel Öyvind Fahlströms konkreta poesi med Nalle Puhs trevande gratulationskort
till Ior, skrivet av uggla:
Härtila
ragulpr på fåtskliaben (Öyvind Fahlström)
Hipy papy bthuthdth thuthda
bthuthdy (A.A. Milnes)
När text, ord och bokstäver förstås som ett byggmaterial föreställer
jag mig att det finns en underliggande lärdom om språket självt som en
konstruktion. Språk har en tendens att verka organiskt men är en uppfinning - ett
verktyg för kommunikation.
Ni har säkert hört att barn föds med hundra språk men att de
berövas 99. Jag skulle hellre formulera det som att barn föds med tusen möjliga
språk, men att de utvecklar en språklighet.
Vikten av att kunna läsa kan inte överskattas, men vi
behöver nog våga vara lite mer tillåtande i användandet. Grammatiska regler kan
bli ett gissel. Språkregler i all ära, men vi måste hitta det lekfulla i språket för
att utveckla det!
Och bokstavligen förstå det bildliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar