Jag är vad man kallar för "digital invandrare". Dagens
barn är däremot så kallade "digitala urinnevånare". Det innebär att
deras förutsättningar för digital kompetens sträcker sig vida över de
förutsättningar jag någonsin har haft. Barnen är uppvuxna med den digitala tekniken som en självklarhet. Med utgångspunkt i tillgänglighetsprincipen har de närmare till de färdigheter som kopplas till
digital kompetens än jag hade som liten. Det handlar nästan om ett särskilt sätt att tänka. Det handlar
också om tillgång till förståelse om hur man brukar datorer, surfplattor och
appar. (Idag har man börjat använda begreppet MIK - Medie- och kommunikationskunnighet.
Se Statens medieråd
Digital kompetens handlar inte bara om förmågan att kunna
läsa och skriva i digitala miljöer, det handlar även om förståelse och
förväntningar på de möjligheter de olika digitala medierna erbjuder. Barnen
tillhör vad jag kallar generation interface. Interface är länken mellan
olika nivåer. En bild kan visserligen innehålla symbolik bara som den är, men den
kan även ha en direkt funktion i den digitala miljön. Den kan exempelvis vara klickbar. Klicket tar
användaren till en ny bild, text eller sida. Den digitala miljön innehåller
nästan alltid mer än det man först ser. Det man har framför sig är inte sällan en
del av ett intrikat nätverk. Ibland innebär det att det finns andra användare
kopplade till systemet.
Vilka
förutsättningar, färdigheter och erfarenheter som barnen har skiljer sig
förstås åt. Det är nästan som att lära sig ett särskilt språk. Man kan vara
intresserad, ha talang eller så kan man ha haft gynnsamma förhållanden. Till
exempel kan man ha haft föräldrar som är kunniga i området. Därför talar jag
gärna om förståelse för den digitala världen som digital literacy.
Saknar man helt denna förmåga kan man därför betraktas som digital analfabet.
Den digitala tekniken är en cybernetisk förlängning av oss
själva. Den digitala världen – där idén om den privata sfären och det
offentliga rummet måste omförhandlas – är en integrerad del av vår verklighet.
Den är en förlängning av verkligheten in i en konstruerad och virtuell värld.
Paradoxalt nog är den både skild och sammanlänkad med verkligheten.
Om man nu tänker att man kan förstå den digitala kompetensen
som ett språk, så kan jag här göra en liknelse till hur jag i ett tidigare
inlägg talade om teckenspråk. Jag skrev att jag egentligen inte kan
teckenspråk. Jag behärskar däremot ett antal så kallade stödtecken, men igen
grammatik. Min digitala kompetens ser ut på liknande sätt. Jag har en hyfsad teoretisk
förståelse, men jag saknar "grammatiken" och färdigheter i programmeringen.
Det som är med stor behållning jag ser hur barnen lär sig
och delar sina kunskaper, färdigheter och upplevelser med varandra. Och stundom
med mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar