Väl framme möttes jag av ett bord dukat med nybakat och
kaffe. Hönan och ägget, som är ett socialt bageri, bjöd på frukost. Morgonsol och ett lågmält
surrande fyllde lokalen, och jag fann mig till rätta vid ett av de knappt tio
borden.
Visningen startade med att Stina Balkfors, projektledare på
Tillitsverket presenterade filmen. Hon beskrev att det inte är en
informationsfilm, snarare en inspirationsfilm om lek. En filmen som skulle
spegla Tillitsverket ambition.
Bild hämtad från Tillitsverket |
Själva filmen visade främst scener från ett av
Tillitsverkets event - en lekdag där vuxna och barn gick in i fantasins värld
och lät sig förundras. Deltagarna klär ut sig, ägnar sig åt cirkuskonster och
är på äventyr i skogen. Mina tankar gick till lajv och barnprogrammet Barda.
Det verkar onekligen som en spännande lek.
Filmen skildrade ett fint samarbete mellan barn och vuxna,
där det uppstod gemenskap och där barnen hade möjlighet att öva sitt mod och
stärka sin tillit - inte minst till sin egen förmåga att vara social och aktiv
deltagare.
Är det något som jag tror att de allra flesta är överens om,
är det att leken är något som inte lätt låter sig fångas i en allomfattande och tillfredställande
beskrivning. Och det i sig, anser jag är mer befriande än frustrerande. För den
som känner till lek, har en känsla för just den friheten: "Jag kan bli den
jag vill". Lek är hopp - hopp om liv. Lek är att göra något som fyller oss
med liv och välmående. Som Gustafsson säger "den måste upplevas
inifrån".
Filmens budskap behöver nå ut. Det handlar inte bara om inspirera
föräldrar och pedagoger, utan nå ut till skolledning, beslutsfattare och
politiker. Därför menar jag att den här filmen är ett bra initiativ. Film kan
vara ett starkt medium.
Man förstod av filmen att Tillitsverket vill arbeta med att
stärka barnens tillit till sin förmåga att vara en aktiv deltagare. Att genom
lek, berättelser och skapande skapa ett sammanhang som ger mening. Man betonar
gemenskap och att det är åldersöverskridande. För vuxna är det inte alltid
självklart eller lätt att släppa på kontroll och prestige. Att leka betyder sällan
att man fånar sig, men det betyder att man inte bryr sig om att någon annan tycker
att det verkar larvigt.
Lek handlar ofta om rörelse (både i tanke och i handling) och
möjligheter att upptäcka och utforska. Inte minst lyfts fantasins makt i
filmen. Den som kan fantisera kan även med inbillningskraft föreställa sig "något
som inte är". Genom fantasin kan man skaffa sig erfarenheter utanför sig
själv. Med dessa förvärvade kunskaper kan man styrka sin empatiska förmåga. Lek
är därför på riktigt. Inte bara en fråga om välbefinnande för stunden utan
något som tränar demokrati.
På det hela taget är lek viktigt därför att det är
samhällsförändrande. Leken formar oss och vi formar samhället. Med empati och
tillit bygger vi ett tryggare och mer välmående samhälle. Lek stärker
demokratin då medborgarna känner sig delaktiga och litar på sina medmänniskor.
I lek övar vi rörlighet, för att klara av ett föränderlig
samhälle. För det förändras oavsett vad vi vill. Vad vi kan göra är att röra
oss med den för att bättre kunna påverka riktningen.
Vad jag tar med mig från filmvisningen är hur den vuxna
rollen har betonats som viktig för barns lek. Jag är något kluven till detta.
Vuxna har såklart ett ansvar att skapa förutsättningar för barns lek. De får
inte heller glömma sin egen förmåga att leka. Men barn och vuxna leker som
regel lite olika. I filmen ser vi bland annat några lekövningar som endast
vuxna gör. De utstrålar glädje och det är befriande att se, men till skillnad
från barnens egna fria lek sker de vuxnas lek utifrån instruktioner, det är en
yttre styrning. För det som jag anser kan vara risken med att barn och vuxna
leker, är att vuxna styr, mer eller mindre medvetet. Att vuxna har kontroll och
inspirerar är inte fel, men jag anser att det handlar om olika typer av lek.
Jag tror att det är få vuxna som äger förmågan att leka som ett barn. Om inte annat
riskerar vi alltför mycket bry oss om vad andra vuxna kan tro om oss. Tricket som jag ser det är att leka mycket. Barn som leker med andra barn,
barn som leker med vuxna och barn som ibland leker själva.
Tillit handlar om mod. Att i lek våga lita till andra och
sig själv, och i det utmana och utmanas. Till sin hjälp har man sin fantasi.
Mitt kritiska öra tyckte dock att man i filmen lade lite väl mycket fokus på den vuxne rollen.
Barn är trots allt de som är experter på lek. Troligen för att de har ett
öppnare sinne för det fantastiska, och inte är lika färgade av de fördomar och
förväntningar som kommer med ålderns erfarenheter. Det är viktigt att låta
barnen förstå detta och även att visa att vuxna också kan leka. Vi vuxna får
istället skaffa oss expertisen att skapa de bästa förutsättningarna för lek. Lek
får däremot inte bli instrumentell. Oavsett hur mycket pedagogiska vinster vi
ser. Lek förutsätter nämligen lusten till lek, trygghet och frivilligt
deltagande. Det handlar om att ge barn de förutsättningar som stärker deras
förmåga att klara av en föränderlig värld. Att med empati mota misstänksamhet,
att med mod se olikheter som tillgång och med fantasi skapa kreativa lösningar
på problem och konflikter.
Vi som tittade på filmen och efteråt samtalade om den var överens om
lekens värde. Vi samtalade om vad filmen förmedlade och delade olika
erfarenheter av lek. Men kanske att jag som är barnkulturvetare hade velat höra
mer om barnens egna förväntningar och upplevelser.
Med Lars H Gustafssons kloka ord i bakhuvudet tänker jag att
vi kan göra världen mer fredlig. Det handlar om barns rätt till lek. Det
vill säga att barns lek respekteras, att den ges ordentliga förutsättningar i
tid och rum, och att det är vägen till trygghet, kreativitet och fred. Tillitsverket
visar att de vill vara med och påverka utvecklingen i den riktningen, och jag
hoppas att många får tillfälle att se filmen.
Om du är mer intresserad av tillit kan du lyssna på Filosofiska rummet i P1 om Tillit (länk) , på Tillitsverkets podd (länk) med Manne af Klintberg som gäst, eller så kan du kolla in Tillitsbarometern (länk)
Jätteintressant! Barn är verkligen experter på lek! Men som jag ser det är det den vuxnes roll är att ge barnen näring till leken. Vygotskij menar att fantasi utvecklas ur erfarenheter - både egna och andras via t ex film och böcker. Eftersom barns erfarenheter av livet av naturliga orsaker är färre än vuxnas menar han att vuxnas fantasi är större. Därför känner jag att vårt uppdrag inom t ex förskolan är att vidga barnens erfarenheter genom att ge dem rika upplevelser och lekteman att kunna fantisera från. När vi som vuxna upplever, dramatiserar, fantiserar och leker tillsammans med barnen är min erfarenhet att vi ger vi dem just den näring leken behöver till deras egna lekar.
SvaraRaderaTack! Visst har vuxna som regel mer erfarenheter och kunskaper, alltså mer råmaterial till fantasin, men jag ser inte att det automatiskt gör att vuxna är bättre på att fantisera. Vuxna kan och ska intressera sig för barns lek. Men det innebär inte att de ska styra barns lek. Barn ska själva, utan vuxnas föreställningar och fördomar utforska och utforma sin lek. På det hela taget behöver fler vuxna engagera sig, men jag anser att andra behöver backa för att barnen själva ska kunna erövra sina egna erfarenheter.
Radera