tag:blogger.com,1999:blog-411656919454163607.post5774900392470095815..comments2022-03-03T01:42:36.973+01:00Comments on Barnkulturen : "Den lekande människan"MiaESahttp://www.blogger.com/profile/10453306063494022337noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-411656919454163607.post-39033931683255046162016-05-05T20:34:18.212+02:002016-05-05T20:34:18.212+02:00Tack! Visst har vuxna som regel mer erfarenheter o...Tack! Visst har vuxna som regel mer erfarenheter och kunskaper, alltså mer råmaterial till fantasin, men jag ser inte att det automatiskt gör att vuxna är bättre på att fantisera. Vuxna kan och ska intressera sig för barns lek. Men det innebär inte att de ska styra barns lek. Barn ska själva, utan vuxnas föreställningar och fördomar utforska och utforma sin lek. På det hela taget behöver fler vuxna engagera sig, men jag anser att andra behöver backa för att barnen själva ska kunna erövra sina egna erfarenheter. Mikaelhttps://www.blogger.com/profile/08576790710764395673noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-411656919454163607.post-62745584751359042022016-05-01T10:07:11.541+02:002016-05-01T10:07:11.541+02:00Jätteintressant! Barn är verkligen experter på lek...Jätteintressant! Barn är verkligen experter på lek! Men som jag ser det är det den vuxnes roll är att ge barnen näring till leken. Vygotskij menar att fantasi utvecklas ur erfarenheter - både egna och andras via t ex film och böcker. Eftersom barns erfarenheter av livet av naturliga orsaker är färre än vuxnas menar han att vuxnas fantasi är större. Därför känner jag att vårt uppdrag inom t ex förskolan är att vidga barnens erfarenheter genom att ge dem rika upplevelser och lekteman att kunna fantisera från. När vi som vuxna upplever, dramatiserar, fantiserar och leker tillsammans med barnen är min erfarenhet att vi ger vi dem just den näring leken behöver till deras egna lekar. Maude Vahlersvikhttp://www.learning4life.senoreply@blogger.com