Jag är en digital immigrant. Det mesta av det jag - och flertalet av mina kollegor i förskolan - kan om digitala medier har vi
lärt oss som vuxna. De barn som växer upp idag är vad man brukar kalla för digitalt
infödda. I denna skillnad finns en stor pedagogisk
utmaning.
I
förskolans läroplan står lite diffust att man i verksamheten kan ” använda
sig av multimedia och informationsteknik”. Eller informations- och kommunikationsteknik,
som man brukar benämna det idag: IKT. Jag
märker ett visst motstånd bland mina kollegor i förskolan när det
gäller användning av digitala medier. Orsakerna till motståndet kan förstås
variera. Det kan ibland handla om svårigheter att behärska verktygen. Men
även uppfattningarna om huruvida små barn påverkas negativt av medieanvändning
går isär. Barnkulturforskaren Margareta Rönnberg menar i sin bok
”Blöjbarnsteve” att medierna är del av den omvärld som små barn lär sig att
förstå. Jag har hört pedagoger uttala sig negativt om barns mediekonsumtion på hemmaplan. Pedagogerna menar att barnen "får se för mycket på teve" och "spela för mycket dataspel".. Jag har också sett osäkerhet kring huruvida filmmediet skall
användas som verktyg och aktivitet i förskoleverksamheten eller ej. Barnläkaren Hugo
Lagercrantz står bakom en diskurs som är i polemik med den inställning som
Margareta Rönnberg har. Lagercrantz menar att de allra yngsta barnen far illa
av medieanvändning. Margareta Rönnberg menar att det inte finns någon empirisk
grund till Lagercrantz uttalanden.
Här kan du se när Hugo Lagercrantz debatterar med Lena
Gällhagen (skolutvecklare i Nacka kommun) om småbarns användning av lärplattor
och teve
Förskolan
är en del av samhället och verksamheten bör formas utifrån dess krav. Om förskolan
inte följer med i samhällets förändringar, så blir den istället en trög och
bakåtsträvande institution som vilar på gamla idéer. De digitala medierna är
verktyg för lek och lärande i förskolan. Dessa kan användas jämsides med annat
medierat material som redan återfinns, tänker jag: böcker, musik, lyssnasagor
och så vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar