Det har slagit mig mer än en gång hur ofta det är som kreativa personer hamnar i pedagogisk verksamhet. Utifrån min erfarenhet har det inneburit ett flertal möten med musiker och konstnärer inom särskolan. Eftersom att elever med autism inte sällan har svårigheter med att uttrycka sig kreativt, ser jag det som särskilt lyckat att pedagogerna är extra flexibla. Att kliva utanför inrutade och trygga rutiner kan innebära motstånd. Men inte desto mindre behöver dessa elever få tillfälle att uttrycka sig.”Kulturen ska vara en naturlig del av barn och ungas vardag och lärande” - Kulturrådet
Vi behöver alla få möjlighet att undersöka och utforska vår
tid och plats i världen, våra idéer, vårt samhälle och inte minst vilka vi
själva är. Eftersom att vi stundom ställs inför konflikter mellan våra personliga
önskningar och andras förväntningar. Det är inte alltid en kamp mellan egot och
kollektivet, men många gånger måste vi Kompromissa med jobbets, familjens och
samhällets krav. Att få möjlighet att skapa fritt är därför nödvändigt när vi
talar om konst.
Många av eleverna saknar ett verbalt språk och
använder därför bilder som kommunikativt stöd
|
Med hjälp av konsten kan vi just undersöka och utforska
konstraster och konflikter, på flera nivåer. Konst kan därför vara både enkel
och komplex, föreställande eller abstrakt och innehålla det bekanta likväl som det
främmande. Det viktiga är att förstå att konst, oavsett om man är utbildad
konstvetare eller ej, inte behöver vara vackert eller ens begripligt.
Vad är då konst? Jag menar att konst är ett särskilt
uttryck som vi ger ett särskilt värde. När vi gör det får vi andra ögon på vad
som skapats. Vi får andra förväntningar och genom det särskilda värdet behöver
inte konstverket uttrycka något annat värde än det konstnärliga värdet. Om vi tolkar det som dekorativt eller funktionellt är det just tolkningar.
Vi behöver inte förstå konstnärens intention mer än att det är konst (även om
det förstås kan fördjupa förståelsen för verket). Det innebär att konstverk berör
oss olika beroende på hur vi ser på verket. Vi kan påverkas av att det finns olika
element att relatera till, det kan vara en fråga om smak, eller rentav bero på
att vi har en relation till konstnären.
Jag arbetar på Broskolan i Älvsjö, som är en liten skola med
elever med autism och kognitiva funktionsnedsättningar skola. Broskolan har
förmånen att många kreativa personer arbetar där. Däribland Chandra som är
professionell bildkonstnär. Med ekonomiskt bidrag från Kulturrådet kunde
Broskolan starta Skapande Skola-projekt tillsammans med henne. Initialt hade
hon idéer om ett interaktiv verk, som eleverna skulle kunna återvända till och
interagera med. På ett tidigt stadium fanns också idéer om att endast använda
olika grå färger. Det tyckte jag själv lät spännande. Det blev en demokratisk
process där Chandra bjöd in alla oss pedagoger till workshop för att bolla
idéer. Det blev ett möte där möjligheter och tänkbara hinder diskuterades. Och
där vi framförallt diskuterade hur vi
skulle göra eleverna delaktiga. Att eleverna har autism och kognitiva funktionsnedsättningar
innebar en del utmaningar. Alla pedagoger var dock mycket positiva till
projektet och var glada för att vara med och genomföra ett, vad jag tror, unikt
projekt.
Autism är ett brett begrepp och man talar som regel om ett
spektrum eller autismliknade tillstånd. Det innebär att autism kan yttra sig på
många olika vis. Men generellt skulle jag vilja beskriva det som ett tillstånd
av känslighet för intryck, förändring och krav. Men det kan som
sagt variera kraftigt mellan olika individer. Vad som är viktigt när man
arbetar i verksamhet med elever med autism är kunskap, erfarenhet och lyhördhet
för att bygga tillitsfulla relationer. Det var just en av nycklarna till
framgången i projektet.
På hela taget kan man se det som att Broskolan arbetar med
att sänka trösklarna. Det innebär inte att eliminera alla hinder utan att göra
dem till adekvata utmaningar. Som sagt, många är kravkänsliga så det kräver
desto mer lyhördhet av pedagogerna.
Skapande Skola-projektet, att göra en stor väggmålning,
lyckades utöver förväntan. Bortsett från de goda relationerna till eleverna,
förstod vi på Broskolan att det behövdes skapas ett särskilt rum för
konstverket. Konstverket består av målade skivor som monterats på skolans
fasad. Genom att sätta upp ett litet partytält och göra det tillgängligt
för eleverna blev det en lustfylld situation för dem. Eleverna kunde efter egen
förmåga och lust närma sig färg och penslar för att undersöka materialet och
uttryckssätt. I denna frihet inom en trygg inramning fanns möjligheter att med
olika penslar och färger bidra till ett gemensamt konstverk. Någon fann den
förlängda penseln i sig extra fängslande, en annan tog tillfället i akt att
uttrycka sin personlighet genom att blanda jord i färgen.
Måla med både pensel och finger - en taktil metod
|
Man kan säga att det hela hade en något inramning: Det
spelades behaglig etiopisk 60-tals jazz i bakgrunden, stämningen var
förväntansfull, på en del penslar hängde det pinglor. Det var alltså mer än en
visuell upplevelse. Poängen var att utgå ifrån en tillgänglighetsprincip och ge
själva processen ett särskilt värde. Det var konst som eleverna själva skapade.
Här fanns inget rätt eller fel, fint eller fult. Det var
bara en spännande resa för alla inblandade. För vad vi än ser och tolkar i det
färdiga verket så var processen i sig den viktigaste delen för eleverna. Men
eftersom verket är kvar på väggen är det något att återvända till och
reflektera över.
Även elever från träningsskolan Mockasinen var inbjudna att
delta. I stort sett alla elever var delaktiga. Man kunde delta på flera nivåer
och att bara befinna sig i samma rum där det händer är en av nivåerna. Vi pedagoger
spekulerade kring hur vi skulle förhålla oss om ingen av eleverna ville
bidra. Hur skulle vi tolka och presentera ett verk av orörda vita skärmar? Skulle
det i sig vara ett uttryck av särskilt värde?
Man kan lugnt säga att det blev en succé. Speciellt i
bilddokumentationen fångades elevernas fokus på skapandet. Att i bild dokumnetera blev en viktigt del i processen, för att kunna förmedla hur eleverna arbetat. De blev i sig fina verk och därmed kunde barnen få en chans att reflektera över sitt eget deltagande. Det färdiga verket
innehåller en mängd olika personliga uttryck. Linjer, fält och abstrakta
figurer spelar med och mot varandra. Eleverna målade nära och över varandras
uttryck och detta skapade intressant spänningar. Det är viktigt att belysa att
detta tillfälle inte ska förväxlas med skapande verksamhet. Detta var ett möte
med professionell kultur och inte ett skolämne. Gränser tilläts överskridas och
undersökas.
Elevernas färdiga konstverk.
|
Med alla de svepande, vertikala
och horisontella linjerna, tunna och breda streck, färgfält och kontraster
mellan figurer strukturer blev det ett magnifikt verk. Det är konst för
att intentionen redan från början var att skapa konst. Istället för att följa
en mall, träna på att måla innanför linjerna eller klippa längs de streckade
linjen, som skapande verksamhet ofta går ut på, så skulle det personliga uttrycket få
möjlighet att komma fram. Några elever iakttog först på håll innan de närmade
sig, andra gick fram och tillbaka, någon återkom i korta stunder medan någon elev
gick in direkt och fångades upp av ett eget intresse och driv att måla - mycket
och länge. Det är också konst för att Chandra som professionell konstnär höll i
projektet.och presenterar det som konst. Dessutom lät Broskolan en professionell
fotograf dokumentera processen. Detta var något utöver det vanliga skolarbetet.
Hela projektet blev till en upplevelse vi delar. Det är något
som stärker och berikar oss alla, som individer och som grupp. Inte minst kunde
vi på skolavslutningen se att föräldrarna kom och intresserat betraktade
verket. Så som jag ser det kan de vara mycket stolta över sina unga konstnärer,
som visat vad de kan och utmanat våra förväntningar om de hinder vi tror kommer
med autism. Det är viktigt med den estetiska kulturen som utmanar att undersöka
och utforska det som vi tror begränsar oss.
Läs mer om projektet på Kulturrådets projektbank här
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar