Traditionellt sett
brukar man se på begreppet litteracitet så som det beskrivs i
Nationalencyklopedin. Men begreppet har vidgats - det omfattar
också tecken och bilder av olika slag. Andra medie- och kommunikationsformer än
tidigare har också formats under senare år, och dessa kopplas samman med
litteracitetsbegreppet. Man talar i dag om exempelvis digital litteracitet och visuell
litteracitet.
Elisabeth Björklund har
skrivit avhandlingen”Att
erövra litteracitet – Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder,
text och tecken i förskolan” (2008).
Björklund utgår i sin studie från det vidgade litteracitetsbegreppet
och beskriver hur de allra yngsta barnen i förskolan erövrar sin
litteracitet, vad litteraciteten består av i förskolan och vilka sätt de agerar
och uttrycker den på.
Två angränsande begrepp som Björklund
beskriver ingående är litteracitetshändelser
och litteracitetspraktiker. Litteracitetshändelser
innebär att barnet formar kategorier kring vissa händelser. Exempelvis ”läsa
bok”. Erfarenheter av bokläsning med olika personer blir samlad kunskap för
barnet om vad bokläsning kan innebära. Litteracitetspraktiken är hur barnet
sedan använder sina kunskaper i särskilda situationer. Det kan exempelvis vara
att barnet bär omkring på, eller bläddrar i, en bok.
Forskning kring de yngsta barnens språklighet
brukar oftast handla om språkutveckling längs en förväntad väg. Litteracitet, så som Björklund beskriver det, tänker
jag går att koppla till rhizomatiskt lärande: det sker utveckling i alla
riktningar och handlar om processerna här och nu, inte förväntade slutprodukter.
Barnens litteracitet existerar i ögonblicket och har inte någon specifik början
eller ett specifikt slut i en bestämd utvecklingslinje. Jag tänker att det är
ett sympatiskt sätt att se på barns språkliga och kommunikativa handlingar och
så som man behöver förhålla sig som pedagog till deras litteracitet.
Björklunds text är innehållsrik och diskuterar
barns litteracitet ur många fler perspektiv än de jag beskrivit här. Min
rekommendation är: Läs den! Den går att ladda ner här.
Den här bloggposten är en del av #stafettjulkalendern 2014, på Martina Lundströms blogg Mötesplats förskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar