Över 100 år har gått sedan den första förskolan startades
och samhället ser helt annorlunda ut idag än vad det gjorde då. Samtidigt kan
vi se att oerhört starka diskurser (sätt att se på verksamheten) lever kvar i verksamheten än i dag. Vi kanske
inte alltid funderar över anledningen till varför vi gör vissa saker, och vad
syftet är med detta. Vi bara gör det, för det är så förskolans organisation
eller innehåll brukar vara uppbyggd.
Martina Lundström, förskollärare och pedagogista, driver
bloggen Mötesplats förskolan. Hon beskriver i texten "'Jag tycker!'
- om friåkning i förskolan" sin syn på vad undervisning i förskolan
innebär. Hon menar att det i dag finns en tendens att läroplanen tolkas fritt
utifrån varje pedagogs tyckande och tänkande.
Om vi gör sådant som inte har ett
tydligt syfte, eller grundas i vårt uppdrag måste vi få hjälp att se detta. Det
finns en svårighet i att det i arbetslag kan skapas en viss typ av
lärandekultur, som kanske i just det sammanhanget upplevs vara den rätta vägen att gå.
Att det finns olika syn på uppdraget syns i olika forum i
sociala medier, där pedagoger i förskolan diskuterar utvecklingsfrågor kopplade
till förskolan. Detta är något jag också
personligen har upplevt när jag möter pedagoger med olika erfarenheter. Att
både utbildning och erfarenhet skiljer sig mycket åt mellan pedagoger i
förskolan, tror jag är en anledning till denna "friåkning" som
Martina talar om.
Förskolläraren Ann Kronberg Larsson menar att vi ibland
glömmer att förankra våra tankar om verksamhetens innehåll i ett
barnperspektiv. Hon menar också att vi missar att knyta samman det med
teoretiska kunskaper. Risken är att vi utgår från en sanning som vi själva har
skapat, i stället för att förankra det i styrdokumenten.
Hur gör vi då, för att säkerställa att vår verksamhet
grundas i uppdraget?
Uppdraget utgår från läroplanen, och eftersom läroplanen i
viss mån är tolkningsbar måste vi gemensamt på varje enhet bestämma oss för vad
innehållet står för, för oss. Vi måste få möjlighet att reflektera kring och diskutera
vårt uppdrag under arbetstid. Varje medarbetare i organisationen måste veta vad
organisationen står för och förhålla sig till det. För att hen ska kunna göra
det måste diskussionen föras kontinuerligt, och ett pedagogiskt ledarskap måste
existera. Frågan är om alla pedagoger i förskolan får möjlighet att reflektera
och diskutera i den utsträckning som behövs? Är det något som prioriteras? Finns
det en medveten pedagogisk ledning på alla förskolor?
Ytterst ansvarig för den pedagogiska ledningen på förskolan
är förskolecheferna:
Som pedagogisk ledare och chef för förskollärare, barnskötare och övrig personal i för skolan har förskolechefen det övergripande ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med målen i läroplanen och uppdraget i dess helhet
(ur LpFö 98/10)
Tydligt beskrivet. Men hur genomförs detta i praktiken?
Har förskolecheferna tid att vara pedagogiska ledare?
Deras uppdrag innebär idag inte bara pedagogisk ledning, de har även ekonomiskt
och administrativt ansvar. Har förskolecheferna
kompetens att driva förskoleutveckling? Vidareutbildar och fortbildar
sig förskolechefer kontinuerligt när det gäller ny forskning? Befinner de sig i
nätverk där deras föreställningar om arbetet i förskolan utmanas?
I förlängningen tänker jag att vi också måste nätverka,
reflektera och diskutera innehållet i verksamheterna tillsammans med pedagoger
lokalt och nationellt, för att på sikt kunna forma en likvärdig förskola i hela landet. Jag
tänker också att utökad samverkan mellan högskolor/universitet och verksamheterns är en väg att gå. Universiteten måste bedriva praxisnära
forskning som är relevant i praktiken. Förskolornas verksamheter måste vara
barnens arena i samhället tydligare än idag, och inte bara forma sina egna
diskurser.
Förskolans uppdrag är minst sagt komplext. Vi måste ständigt
sträva efter att utvecklas, både som verksamhet och enskilda pedagoger. Det gör vi genom att kritiskt ifrågasätta det vi gör och alltid göra saker utifrån ett tydligt
syfte. I detta måste vi hela tiden förhålla oss till uppdraget.
Det vi gör i förskolan ska vara roligt för barnet per
definition. Inte "Haha!"-roligt jämt. Men inspirerande, lustfyllt,
intressant och utgå från deras kultur - barnkulturen - med bas i
leken. Det ska finnas möjlighet till lärande och det ska vara en trygg och fri miljö, där alla delar får plats.
Det är vårt uppdrag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar