Döden
har i alla tider både fascinerat och skrämt oss människor,
eftersom ingen vet säkert vad som sker efter döden. Många funderar
över om det finns något bortom graven, och länge har människor
haft föreställningar om gengångare. När de kommer tillbaka till
de levande med sina ihåliga tjut, hemsöker och skrämmer oss
vithåriga, då är något som inte stämmer. Ursprunget till våra
föreställningar om gengångare hittar vi i folktron. Alla
samhällsskick i alla tider har varit intresserade och fascinerade av
berättelser med paranormalt innehåll. Det gäller både de muntliga
berättelserna vid lägerelden för länge sedan, och dagens
TV-serier med övernaturliga teman. Fascinationen för döden är
minst sagt ett odödligt ämne.
Dagens
spöklitteratur kan man spåra tillbaka till skräckromantiken,
vilken blomstrade under 1800-talet. Där återfinns exempelvis Edgar
Allan Poes klassiska skräckhistorier och Charles Dickens
spökberättelser. Dessa tillhör en spänningsgenre som också berör
skräck. Det innebär att de på ett underhållande sätt bearbetar
rädslor för det okända, för mörker och inte minst för döden.
Spöken framträder företrädesvis på särskilda platser och
tider, samtidigt som de verkar trotsa både tid och rum. De
förefaller inte sällan som paradoxala väsen.
Har
ni tänkt på att det förekommer en mängd olika typer av spöken i
barnlitteraturen?
Spöket på Canterville. Här illustrerad av Maria Nilsson Thore |
I
barnlitteraturen handlar närvaron av spöken ofta om att göra upp
med rädsla för mörkret. Genom att visa upp spöket gör man det
som verkar farligt synligt, och på så vis blir det greppbart och
mindre farligt. Många gånger är spöket inte ens ett spöke, utan
något som liknar ett spöke. I “Bu och Bä blir blöta” av Olof
och Lena Landström, är spökena fladdrande badrockar på ett
klädstreck.
Alla
spöken i barnlitteraturen är inte osaliga andar, men grundidén är
ändå att spöken är läskiga. Ett spöke ska
spöka!
De förväntas kunna skrämmas, antingen med sitt blotta utseende,
eller genom att manipulera sin omgivning på ett sätt som skapar
obehag. De förknippas ofta med olika egenskaper och attribut, som
till exempel att kunna gå igenom väggar och skramla med kedjor.
Spökena i barnlitteraturen är inte alltid oroliga vålnader som har
kommit för att de plågas av en oförrätt, de kan också vara
utklädda busfrön, eller vara inbillade. En del föds till och med
som spöken och är alltså inte någon från andra sidan graven.
I
folktron kunde historier om spöken handla om onda människor som
inte fick någon ro i graven, eller personer som drabbats av något
hemskt. Ibland kunde historierna också handla om gastar eller
namnlösa vålnader som var ondsinta och som kunde göra mycket
otäcka saker. Dessa dödsväsen kunde vara bleka människolika
varelser. En del beskrevs vara fullt synliga, medan andra var
osynliga. Som regel var de dock transparenta väsen som liknade rök
eller dimma. Dessa gengångare, vålnader, gastar eller spöken är
väsen som skrämmer oss när de tränger in i vår verklighet och
sätter naturlagarna ur spel.
I
en spaning för en tid sedan identifierade jag några olika spöktyper
i barnlitteraturen:
Imaginära
spöken
Imaginära
spöken är inbillade, alternativ är de hjärnspöken. Det innebär
att det i mörkret framträder skuggor som verkar läskiga. Det finns
alltså egentligen inget spöke alls. Som regel handlar det om en
mörkerrädsla. Ett exempel är Alfons Åberg som är mörkrädd och
ser farliga spöken lite här och var. Han får då rådet av sin far
att uttala ramsan: “Stick du stygga spöke. För du finns inte”
Falskt
lakansspöke
Här
är det någon som har klätt ut sig i syfte att skrämmas. De är
lätta att upptäcka som falska då de oftast har stumpor och skor.
Det kan hända att någon liknar ett spöke och oavsiktligt skräms.
Ett exempel på det är Pelle Svanslös kompis som kommer in med ett
täcke över huvudet som regnskydd.
Äkta
lakansspöken, alternativt antropomorfa (förmänskligade) spöken
Dessa
spöken föds och lever precis som människor, men de har flera
egenskaper och attribut som gör att de är förknippade med spöken.
De kan exempelvis göra sig osynliga och de rasslar gärna med
kedjor. Dessa är en typ av spöken som på många vis kan jämföras
med de förmänskligade djur vi så ofta ser i barnlitteratur. Detta
förmänskligande har poänger, såsom att det på detta sätt går
att kringgå uppenbar ålder, kön eller klass. (Dessa parametrar kan
förstås ändå skrivas in.)
Spöket
Laban och Dagspöket är två exempel på spöken som kämpar med en
slags dubbel natur, dels som spöke och dels med mänskliga bekymmer.
Mystiska Milla och de så kallade fickspökena är andra typiska äkta
lakansspöken vars anatomi humoristiskt nog består av textilier. Ett
spökbarn är till exempel inte större än en näsduk.
Kulisspöke
Dessa
är karaktärslösa väsen. De finns oftast i bakgrunden och ylar
eller rasslar. De är äkta, men likt folktrons gastar är de
opersonliga. Det kan dock vara farliga om man kommer för nära. Ett
spökhus kan inte kallas för spökhus, om där inte finns ett
kulisspöke. Det hör liksom till, precis så som gamla slott behöver
lite rustningar och spindelväv.
Spökväsen
Det
är ting och platser som besitter spöklika egenskaper. Det kan till
exempel handla om en docka eller en spegel som skapar en hotfull
stämning och som påverkar att mystiska saker sker. Det handlar om
ondskefulla krafter som vill ta kontroll över sina offer.
Det
genuina spöket
Detta
spöke är en gengångare. Det vill säga en person som har återvänt
från andra sidan graven. Dessa spöken är de som mest liknar
föreställningen om ett spöke i från folktron. Trots alla
otäckheter är det dock inte alla som låter sig skrämmas. Dessa
spöken spökar inte utan anledning, utan behöver ofta hjälp med
något oförlöst problem. De är monstruösa och ruckar och sliter i
vår verklighet.
Spökena
i spöklitteraturen kan många gånger vara ofarliga eller rentav
sympatiska, och många av dem brottas med sin identitet.
Spöket
på Canterville resonerar exempelvis:
Det är ju löjligt att be mig vara snäll och hygglig ... Det är omöjligt för mig att vara lugn. Jag måste helt enkelt hasa omkring på nätterna och rassla med mina kedjor och stöna genom nyckelhål - det är min uppgift som spöke och enda anledning till att jag finns till.
Jag
tycker att beskrivningen är träffande för den bild jag har kring
att spöken är bundna till sitt spökeri.
Alfons
Åberg - Gunilla Bergström, Pelle Svanslös - Gösta Knutsson,
Spöket Laban - Inger och Lasse Sandberg, Dagspöket - Jujja
Wislander, Mystiska Milla - Unni Lindell och Fredrik Skavlan,
Fickspöke - Pernilla Stalfelt, Spöket på Canterville - Oscar Wilde
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar