Vad betyder "Vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet"? Skolverket skriver att vetenskaplig grund innebär att kritiskt granska, pröva och
sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang. Beprövad erfarenhet innebär
enligt skolverket att lärare stödjer sig på erfarenheter som prövats under en
längre tid, som är granskad och dokumenterad"
Beprövad erfarenhet innebär alltså inte att en enskild
pedagog, eller ett arbetslag, kan säga att något är beprövat, för att de har
gjort så i alla år och för att "det alltid har fungerat". Det är inte
det som menas med beprövad erfarenhet. Dock är enskilda pedagogers erfarenheter
förstås viktiga för barns lärande ur andra aspekter.
@RektorPatrikAsk skrev på twitter den 10 augusti 2014 att
Hos en skicklig pedagog ligger det mycket analys och strategi bakom varje spontant lärtillfälle
Jag tänker ofta att den viktigaste uppgiften i arbetet på
förskolan, är att vara medveten om de processer som sker hos och mellan barnen.
Utifrån pedagogens profession och erfarenhet måste hen göra val utifrån det hen
ser och hör. Jag tror att medvetenheten och förmågan att göra goda didaktiska
val utifrån teori och erfarenhet, är vad som utmärker en riktigt skicklig
pedagog.
Men hur gör vi då för att säkerställa att förskolans verksamhet vilar på
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Hur kan alla pedagoger inom
förskolan bli skickliga i sitt yrkesutövande, och på att koppla samman teori och
praktik? Och vems ansvar är det?
Förra veckan var jag på en föreläsning med Katarina Eriksson
Barajas (biträdande professor i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet)
I sin föreläsning diskuterade Barajas bland annat hur forskningen och praktiken
bör närma sig varandra. Forskningen måste ha betydelse för yrket för att vara
relevant. Samtidigt menar hon att det finns en tröghet i systemet som
försvårar. Det dröjer länge från det att forskningsstudierna genomförs, till dess att
resultatet publiceras.
Jag tror att om en förskolas verksamhet ska kunna vila på vetenskaplig
grund och beprövad erfarenhet på ett fruktbart sätt, så krävs det att pedagogisk
forskning diskuteras och lyfts kontinuerligt. Ett sätt kan vara att arbetslagen
knyter forskning till sina utvecklingsområden och de arbetssätt man
arbetar utifrån. Jag tror också att det krävs att forskningen känns relevant
för det praktiska arbetet. Det vill säga att forskningen är vad man kallar för praxisnära.
Pedagogerna måste känna att forskningen kan ge nya perspektiv, på det som de
redan arbetar med i sin yrkesvardag. I de allra flesta fall handlar det inte om att göra några stora
förändringar i praktiken. Det handlar om att vidga sitt kunnande och att knyta
praktiken till teorin.
Lästips
Förskolläraren Jenny Wolf deltar i en antologi av
Tomas Kroksmark (red.), som heter "Förskola på vetenskapliggrund"(2014)
Jenny Wolf deltog med en artikel i Didaktisk tidskrift 1/2013. Artikeln heter "En förskola på vetenskaplig grund" den går att läsa här
Bild: lånad från forskning.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar