lördag 12 juli 2014

Något utöver det vanliga - en reflektion kring sommarlovet


Ledig tid. Sommarlov. Semester.

Många av oss har möjlighet att ha kortare eller längre ledighet under sommaren tillsammans med våra familjer. Men hur vi väljer att spendera ledigheten tror jag varierar mycket.

Foto: www.fotoakuten.se
Vissa familjer maxar och är inte hemma en sekund under lovet. De hälsar på släktingar och kompisar, leker på nöjesparker, åker båt, bil, tåg och flygplan, åker ut till skärgården, åker hem från skärgården, picknickar, badar, kanske åker de utomlands eller utomläns... idéerna verkar aldrig ta slut.

Andra rör sig inte långt hemifrån. Barnen leker kanske i närområdet. Man kanske tar en dag i skogen eller på stranden. Eller umgås i goda vänners lag.

Hur familjer spenderar sin semester kan förstås vara beroende av vilka ekonomiska medel som finns. Men det beror också på vad man väljer att göra med sin lediga tid. Och jag tror att det påverkas av vad man som förälder tror att det förväntas av en. Och då kanske inte i första hand utifrån vad man tror att barnen förväntar sig. Jag tror snarare att  man kanske jämför sig med vad "alla andra" barnfamiljer gör. Fastän det viktigaste egentligen är att ta fasta på vad man själv och familjen tycker om att göra.

Om man frågar barnen, tror jag att de tycker att det viktigaste är att få göra saker tillsammans. Tillsammans med familjen. Och tillsammans med vänner. Jag tror egentligen inte att det allra viktigaste är vad man gör.

Sen är det klart att nya erfarenheter berikar alla människor. Men dessa nya erfarenheter behöver nödvändigtvis inte införskaffas på en nöjespark.

Jag tänker också att sommaren måste få vara en tid för återhämtning. Det måste finnas tid att bara gå hemma och skrota och kanske skaffa sig nya perspektiv också genom att läsa böcker, eller se film och teve. Man måste inte vara ute alla dygnets 24 timmar bara för att solen skiner.

Utöver människors olika möjligheter och preferenser för vad man gör med sin lediga tid,  så tänker jag på de barn som lever under förhållanden där det inte finns någon möjlighet att göra några utsvävningar under sommaren. Många av dessa barn går förmodligen på förskola eller fritids under stor del av sommaren. Min förhoppning är att förskola och fritids har möjlighet att göra något utöver det vanliga för de barn som tillbringar många och långa sommardagar där.

Du som arbetar på förskola eller fritids under sommartid:  hur tänker ni kring detta på din arbetsplats? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar