Sol och varma
vindar har värmt sjöar och hav och bjuder in sommarlediga till bad flera gånger
om dagen. Några kastar en boll mellan varandra, andra plaskar i vattnet. Det kanske
inte sägs så mycket, men de flesta verkar ändå trivas, oavsett ålder. Kanske är
det lättare för en del att umgås med sina barn om aktiviteten är fysisk och
ordlös?
Mellan tanken
och kroppen ligger ett gränsland där orden härskar. Med hjälp av orden, de
verbala eller uttryckta i textform, förskjuts verkligheten. Orden sätter
perspektiv på tillvaron genom att tala om det som händer, har hänt eller kommer
att hända. Kroppen har bara ett nu i det omedelbara rummet.
Var vi än går
tar vi huvud och kropp med oss. Men om än huvudet känns tomt och munnen är tyst
så har kroppen alltid ett uttryck. Hållning, miner och armar som rör sig kan skvallra
om vad kroppen känner eller vill förmedla. Det är förstås även så att tystnaden
kan vara talande – närmast öronbedövande – eftersom förväntningar på ordens
betydenhet inte sällan är enorm. Vi lever i en värld där orden är kopplade till
makt. Det är genom orden vi visar vår kunskap.
Utifrån denna
bakgrund är det självklart att vi fäster stor vikt vid barns språkliga
utveckling. Att barn får lära sig att
läsa och skriva är något vi ser som avgörande för hur väl de kommer att klara
sig i framtiden. Det är förstås viktigt då vi skapat oss en värld där text har
en oerhört betydande och central position. De märks inte minst i tidningar, i böcker och i sociala medier, vilka
helt och hållet saknar kroppsspråk. Man kan dock fråga sig om inte smajlis och emojis
(så kallade emotikoner) möjligen försöker kompromissa för brist på kroppsspråk?
Vid en direkt
kommunikation har kroppen en särskild position i att föra fram ett budskap.
Tänk dig till exempel att någon berättar med ord hur trevligt hen hade i
helgen, men att hen samtidigt skakar på huvudet. Huvudet är en del av kroppen
och huvudet styr kroppen. Det är hjärnans funktion att kontrollera musklerna –
många av dem utan att vi är medvetna om det.
Du har säkert
hört att "kroppen är svag och att därför måste anden (det vill säga viljan)
vara stark... Eller att "det man inte har i huvudet får man ha benen".
De dualistiska förställningen om intellektet och kroppen skapar en onödig
polarisering. Vi är kroppsliga, sinnliga varelser oavsett den mentala
kapaciteten. Visst vi kan skoja och säga att kroppen är hårdvaran och för att
kompensera dess brister och drifter måste vi uppgradera vår mjukvara. vilket
innebär att vi skaffar oss kunskaper.
Jag tror att vi
generellt blir allt sämre på att läsa av kroppens signaler, som om att vi vill
forcera ordens makt över kroppen. Och visst, det är klart att viljan kan
formuleras i ord och ge kraft åt kroppen. Men hur mycket stress kan vi utsätta
en kropp för? Vilka förväntningar är rimliga? Hur länge måste man vara stilla när
man går i skolan? Kommer ordning och reda att innebära självkontroll över
kroppar som inte bara vill, utan behöver röra sig? Finns det inte några problem
med att se oss som civiliserade och höja vår kultur över naturen? Jag menar att
vi alienerar oss från naturen och de "drifter" vi föds med. Med det
sagt vill jag vara tydlig med att jag inte menar att vi ska följa kroppens alla
impulser. Vi är ändå sociala varelser som behöver fungera tillsammans med andra
individer.
Det jag vill
formulera som kroppens presens är inte motsatsen till vad kroppen kan
säga i ord. Kroppar kan skriva, tala och teckna med teckenspråk. Kroppens
presens är en dimension av vår kommunikation sinsemellan. Det är extra viktigt
att vara uppmärksam på denna fysiska aspekt av vårt sätt att förmedla oss hos
yngre barn för att de ännu inte har lärt sig ordens komplexitet. Kroppen har
alldeles egen intelligens: Den tänker praktiskt genom aktioner. Den har en egen
typ av pragmatik. Den lär sig genom att pröva, träna och upprepa. Den förhåller
sig till rummet och nuet. Den balanserar, klättrar och hoppar. Den bygger upp
och river ner stort och smått i rummet. Det kan handla om små sublima rörelser,
ögonbryn som höjs, eller stora yviga gester. Som jag ser det bör kroppens
uttryck erkännas för dess egen skull. Kroppens eget språk har inte någon
grammatik i den intellektuella mening som det ordbaserade språket har, så det
är lätt att underställa kroppsspråket de verbala och inte minst de skrivna
uttrycken.
Kroppen uttrycker
sig i nuet. Se hur barnen leker i vattnet, springer på stranden och jagar
varandra på ängarna. Signaler som ges i ögonkast vittnar om samförstånd. En hand
på axeln förmedlar samhörighet. Eller var det möjligen en nedlåtande klapp? En
knuff i magen av en busig lillebror kan vara starten på en konflikt. Men det
kan också vara en jargong mellan syskon – som inga andra än syskonen riktigt
förstår.
Den fysiska och
kroppsliga utvecklingen korrelerar med den intellektuella. Men det har olika
uttryck. En del barn blir mer fysiska i sina uttryck, andra blir mer
intellektuella. Några hjular fram, hoppar, klättrar, verkar oförsiktiga och
utmanar föräldrars tålamod, medan andra funderar högt och tycker och frågar
till dess föräldrarna får skavsår i öronen. Men vi måste förstå att barn är
olika och att de uttrycker sig olika. Det är oerhört viktigt att vi inte
polarisera barnens uttryck. Se de inte som två olika typer av utryck. Alla
varianter finns. Det ena utesluter inte det andra. En del är mer av det ena
eller det andra. Men ingen är bara det ena eller det andra.
Jag menar nu att
vi vuxna lätt glömmer bort att barn ofta är mer kroppsliga eller sinnliga än
oss vuxna. Det medför att vi ofta läser in symbolik sett genom ett vuxenfilter
när vi vill förstå barn. I synnerhet när det handlar om små barn.
Inspireras av
barnen och finn nuet, känn närvaron. Livet är det som sker nu.
Mycket bra sagt, Micke!/Meta
SvaraRadera