Förra veckan deltog jag i Teater 3s seminarium Skapande
skola i praktiken. Jag var inbjuden i egenskap av student. Jag studerar Barnkultur på Centrum för barnkulturforskning (CBK) vid
Stockholms universitet. För ett tag sedan var jag och tre kurskamrater på Teater 3och gjorde
publikobservationer vid barnföreställningen Vill veta, under ett moment som hette Barns tolkningar av barnkultur. Vi gjorde därefter uppföljande
intervjuer med barnen.
Skapande skola är vår regerings kanske hittills största
satsning på barn och kultur. Men många teatrar upplever att det är svårare nu än någonsin
att få möjlighet att spela teater för eleverna. Jakob Stefansson på Teater 3
beskrev det som att det är en lång väg från ax till limpa. Flera teatrar upplever säkert också såsom Teater Fredag – vilka
vill spela teater som berör, och skapar empati – att de känner av det
pedagogiska oket. Ska konsten verkligen underkasta sig pedagogiken? Skolan har
en tydlig fokusering på lärande och vill se nyttan av konsten. De estetiska
ämnena har överlag låg status i skolan. Man skulle kunna tro att lärare och
rektorer som inte själva har erfarenheter, kunskaper eller ens intresse av
kultur, skulle uppfatta konsten som något exotiskt och svårt.
Jag vill dock inte generalisera på det viset. Det finns
fullt av goda exempel där skolans representanter har både intresse och kunskap
och inte minst egna erfarenheter av fantastisk konst. Frågan är om det räcker, eftersom
Skapande skola sker i projektform. Är Skapande skola verkligen den bästa
lösningen? Blir barnen verkligen delaktiga? Jag kan rekommendera att ni läser Maria Svalin Sundfeldts Skapande skola och barns rättigheter till inflytande, delaktighet och kultur.
Mitt blygsamma bidrag under debatten handlade om att sänka ögonhöjden
- men inte nivån. Jag belyste att barn själva är medskapare av sina
konstnärliga upplevelser. Det var inte något som alla tog för en självklarhet.
Men vad är en konstnärlig upplevelse? Är konstnären enbart
en sändare och barnen bara mottagare? Vad betyder det för barnen om de ses som
en projektionsyta? Barn är inga tomma dukar konstnärerna målar sina berättelser
på. Det motsvarar snarast en diskursiv barnsyn, där barnen mest liknar kärl som
ska fyllas med klokskaper från vuxna. Alltför ofta tenderar vuxna att kolonisera barnkulturen och
göra den till en åsiktsarena. Resultatet blir att barn objektifieras och att barns
egna perspektiv riskerar att förloras. Med det sagt, menar jag inte att kritisera Teater tres seminarium, tvärtom. Men diskussionen utgick inte från eleverna. Däremot uppskattar jag att de bjöd med mig som hade ambitionen att problematisera utifrån ett barnperspektiv, därför att barnens roll inte är passiv.
Den ryska filmskaparen Sergej
Eisenstein menar att all konst bygger på konflikt. Jag anser att för att konst
ska vara intressant behövs motstånd. Det betyder inte att konsten är svår, utan
att den inte viker för det svåra. Konsten utmanar gränser och bidrar till
kritiskt tänkande.
Vill skolan göra samma sak? Gestaltandet
av kampen skapar dynamisk spänning. Kan barn läsa in sig i den konflikten, så
kan det finnas meningsfullhet i konsten. Det som då behövs är en gestaltning av en position som
barnen kan relatera till. Denna position kan sedan hamna i obalans. Jag kan föreställa
mig att det som behövs är förskjutningar av perspektiv. På så vis utmanas publiken på ett betydelsefullt sätt.
Så vad innebär det att barnen är medskapare av sina
konstnärliga upplevelser? Som åskådare har de möjlighet att föra in konflikter, kampen,
gestalter och berättelser in i de inre landskap de bär med sig.
Det är skillnad på hur olika barn upplever sina konstnärliga
möten. Någon garvade, en annan förstod inte, men det smittade till flera andra,
som började fnittra. Vuxna tolkade att publiken skrattade, men det betyder inte
nödvändigtvis att alla tyckte att det var roligt. Vad som är roligt är
personligt, men kan förstärkas av kollektivet. Det sociala samspelet är många gånger en
avgörande faktor, men hur det påverkar intrycken är individuellt, inte
enbart kollektivt.
Därtill får vi inte glömma att förförståelse och
förväntningar påverkar barnens upplevelse av föreställningen. Med tidigare
erfarenheter påverkas de nya intrycken. Så istället för en tom duk: en hel tavla. I
det landskapet placeras nya gestalter som förändrar motivet. Det kan ske bara
lite, kanske inte med en gång. Eller så förändras hela innebörden av tavlan!
Någons uttryck blir en annans intryck. Kan det sedan omvandlas
och bli ett meningserbjudande nytt personligt uttryck, så blir konsten relevant och
levande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar