Om den makt som vi vuxna har gentemot barn skrev läkaren, författaren och pedagogen Janusz Korczak (1878-1942): Känslan av maktlöshet skapar respekt för makt. Inte bara de vuxna, utan var och en som är äldre eller starkare kan på ett grymt sätt demonstrera sitt missnöje, sätta makt bakom orden, kräva lydnad och kränka ostraffat
Vi pedagoger
strävar efter att se till det som vi anser vara ”barnets bästa”, men jag tror
att det många gånger sker utifrån synen att barnet självt inte kan avgöra vad
som är bäst. Vi vill förstå barnet och dess behov och handla utifrån detta. Vi
gör oss till tolkningsföreträdare för barnet utifrån de utryck som hen gör, och
hamnar i den problematik som kallas paternalism – det vill säga att tolka den
andres behov. I och med det faktum att vi vuxna ser på barn med andra ögon än
vad vi ser på andra vuxna, så ingår att vi har makt. Vi ser på barn som ”några
andra”, än den grupp vi själva tillhör. Oavsett hur mycket vi vill och försöker
sätta oss in i barnets perspektiv, så kan vi aldrig komma ifrån att vi är de vi
är. Vi kan minnas hur det är att vara barn, men aldrig mer vara barn. I
detta finns en problematik när vi försöker tolka barnets vilja.
Jesper Juul
beskriver maktstrukturer i boken ”Ditt kompetenta barn”. Han talar till exempel
om de strukturer som funnits i familjen,
under århundraden. Han skriver att enighet, konsekvens, konsekvenser och
rättvisa var viktiga element i den idealiska maktstrukturen. Enighet och
konsekvens stod till exempel för en enad vuxen front gentemot barnen,
konsekvenserna handlade om att inskränka barnets frihet och rättvisa handlade
delvis om att se till att ingen straffades på orättvisa grunder och delvis om
att ”inte göra skillnad” på barnen – oavsett om barnen i realiteten var väldigt
olika.
Om man drar en
parallell till förskolans arbete skulle det kunna översättas så här:
Pedagogerna agerar på samma sätt oavsett vilka personer som är inblandade i en
situation (enighet), om barnet inte håller sig till de regler som gäller får
barnet inskränkningar i sin frihet (konsekvens), barnen ska utföra aktiviteter
oavsett egna tankar och intressen (rättvisa). Jag är medveten om att jag
hårddrar det, men samtidigt kan jag se att dessa strukturer i viss mån finns i
förskolan. I och med att flertalet barn är på förskolan en stor del av
sin vakna tid, står vi för många av de värderingar som de kommer att bära med
sig i resten av sina liv. Hur pedagoger handskas med konfliktsituationer, och
vilket förhållningssätt pedagoger har till i vilken grad barnen själva ska vara
delaktiga i konfliktlösningen, kan mycket väl komma att ha stor betydelse för
hur barnen hanterar konflikter senare i livet.
------------------------------------
Jag deltar emellanåt i #fskChatt på twitter. Det är en chatt som samlar människor som har intresse av förskolan på olika sätt.
Framöver kommer #fskChatt att behandla ämnet makt, med fokus på just pedagogers
makt över barnen. Välkommen att deltaga, du också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar